Tuesday 26 February 2013

Blue screen


1. Masalah Hardware. Setiap hardware akan berhubung dengan hardware yang lain menerusi (IRQ). Sebagai contoh, printer akan berhubung dengan (IRQ 7) dan keyboard akan berhubung dengan (IRQ 1). Jika terlalu banyak hardware dipasang di komputer dengan tidak betul ia mungkin akan menyebabkan perkongsian (IRQ) yang sama dan pengguna komputer cuba menggunakan hardware yang sama dalam 1 masa ia menyebabkan komputer menjadi ( Blue Scree)
2. Kelemahan RAM. Kegagalan RAM kebiasaannya akan memberi pesanan didalam ( Blue Scree ) seperti Fatal Exception Error. Tapi kegagalan RAM disebabkan chips tidak sepadan sebagai contoh percampuran dalam 70-nanosaat (70ns) dengan RAM  (60ns). RAM biasanya akan memaksa komputer untuk menjalankan di keseluruhan RAM pada kelajuan rendah. Ia Menyebabkan komputer akan menjadi " crash " kerana RAM berkerja diluar batas.
3. Tetapan BIOS. Setiap komputer telah dibekalkan tetapan cipset yang telah dibuat oleh pengeluar. Apabila masuk kedalam sistem BIOS adalah langkah berhati-hati hendaklah diutamankan kerana apabila pengguna tersalah ubah tetapan didalam BIOS ia menyebabkan komputer tidak stabil.
4. Pemacu Cakera Keras. Antara masalah cakera keras adalah disebabkan pengguna tidak pernah " defrag " cakera keras. Selain itu, pengguna lebih gemar membiarkan fail yang telah dipadam tersimpan didalam " Recycle Bin " . Apabila cakera keras terlalu penuh ia boleh menyebabkan cakera keras berfungsi dalam keadaan perlahan dan " crash " .
5. Kesilapan OE exceptions and VXD. Kegagalan ini adalah kerana kad video tidak dapat menyokong dan menyebabkan skrin menjadi beku ( freeze). 
6. Virus. Adakala virus di komputer berfungsi yang mengakibatkan ketidakstabilan proses komputer. Sesetengah virus akan memadam sektor boot didalam cakera keras dan ia menyebabkan komputer gagal berfungsi.
7. Printer. Aksi menghantar sebuah dokumen kepada pencipta print adalah proses yang besar dipanggil postscript file.  Printer kebiasaannya menggunakan memori yang sedikit yang menyebabkan ia mudah terlebih beban. Printer juga menggunakan kuasa CPU dan menyebabkan CPU menjadi lambat.
8. Softwere. Kebiasaannya pengguna gemar memasang dan membuang softwere sesuka hati dan menyebabkan kegagalan softwere yang dipasang didalam komputer. Ia menyebabkan permasalahan proses pada komputer dan menyebabkan (Blue Screen).
9. Panas Berlebihan di CPU. (CPUs) adalah tempat dimana memastikan CPU kekal dalam keadaan sejuk dan tidak kepanasan yang melampau. Jika kipas pada CPU gagal berfungsi ia menyebabkan CPU menjadi panas dan masalah ini dikenali sebagai " Kernel Error " .
10. Masalah pembekal kuasa ( power supply ). Apabila komputer terpadam secara tiba-tiba akibat ketiadaan kuasa elektrik menyebabkan komputer yang dalam keadaan terpadam tanpa keadaan sedia kerana terdapat aplikasi-aplikasi yang sedang berfungsi sebelum komputer terpadam. Apabila komputer dipasang ia menyebabkan kesalahan-kesalahan kod-kod didalam komputer dan menyebabkan kehilangan data-data yang sedang diproses sebelum komputer terpadam.

No comments:

Post a Comment